Komentarz Karoliny Pol, właścicielki firmy edukacyjnej EduKaPol Szkolenia, związanej z edukacją od blisko 13 lat
Z raportu „Młode głowy - otwarcie o zdrowiu psychicznym” Fundacji UNAWEZA wynika, że niemal co trzeci uczeń ma podejrzenie depresji. Co ważne, te dane dotyczą zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i ponadpodstawowych. Środowisko szkolne ma tak naprawdę decydujący wpływ na ogólny dobrostan uczniów. To w placówkach edukacyjnych dzieci i młodzież spędzają większą część dnia.
Uczniowie są, tak jak każdy człowiek we współczesnym świecie, bardzo mocno narażeni na czynniki stresogenne. Presja na wyniki w nauce oraz presja rówieśnicza to tylko kilka elementów, które sprawiają, że coraz więcej z nich boryka się z problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Nie pomaga również wszechobecność technologii i mediów społecznościowych w naszym życiu. Młodzi często mają problem z odnalezieniem się w grupie i z zaakceptowaniem siebie – czują się osamotnieni. To z kolei prowadzi do barku motywacji, zaburzeń snu i kłopotów w nauce.
W polskich szkołach kładziony jest bardzo duży nacisk na udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej – budowanie pozytywnej atmosfery, relacji i więzi pomiędzy nauczycielami i uczniami. To podstawa do tego by chronić młodzież przed stanami lękowymi czy depresją. Ważni są też odpowiedni specjaliści – psychologowie szkolni, którzy będą w stanie udzielić takiej „pierwszej pomocy”. Według prawa każda placówka oświatowa powinna zapewnić swoim uczniom opiekę psychologa. Niestety według danych Fundacji GrowSPACE z lipca ubiegłego roku w polskich szkołach brakuje takich specjalistów. W blisko jednej piątej polskich gmin w ogóle nie ma psychologów szkolnych. Co więcej, na jednego psychologa szkolnego przypada w Polsce 785 uczniów.
Zgodnie z planowaną reformą oświaty dostępność szkolnych psychologów ma zostać zwiększona – czy tak się stanie? O tym przekonamy się dopiero za kilka czy nawet kilkanaście miesięcy. Wiadomo jedno, że dane dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wskazują na konieczność zwiększenia liczby psychologów w polskich szkołach.
--
Magister Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz właścicielką firmy EduKaPol Szkolenia. Od ponad 12 związana z edukacją - pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 24 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowej nagrody czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspertka była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci - ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.
EduKaPol Szkolenia to założona w 2017 roku firma prowadząca szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Szkolenia stacjonarne i kursy online oferowane przez EduKaPol wspierają kadrę pedagogiczną w poszerzaniu warsztatu i pokazują jak zastosować w praktyce innowacyjne metody edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. Na szkoleniach prowadzonych przez Karolinę Pol, założycielkę firmy, nauczyciele dowiadują się również jak zaplanować i zorganizować pracę tak, aby przygotowanie zajęć dydaktycznych nie było uciążliwe, a ich efekty wpływały na wszechstronny rozwój uczniów. Na szkoleniach wiedza teoretyczna łączona jest z praktycznymi przykładami, a prowadząca bazuje na swoim wieloletnim doświadczeniu. Do dziś w stacjonarnych szkoleniach EduKaPol udział wzięło około 7 000 nauczycieli, a z kursów on-line skorzystało ponad 24 000 osób. W bezpłatnych szkoleniach prowadzonych za pośrednictwem Internetu uczestniczy co miesiąc blisko kilkadziesiąt tysięcy uczestników.
Więcej informacji na: https://edukapol.pl/ oraz https://www.facebook.com/edukapol.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/w-co-piatej-polskiej-gminie-nie-ma-psychologa-szkolnego